Scenariusz zajęć otwartych dla rodziców dzieci 6-letnich z zakresu edukacji ekologicznej. Rodzic na zajęciu ma możliwość zaobserwowania umiejętności swojego dziecka, wspólnie z dzieckiem uczestniczy czynnie w zajęciu.
Temat: Dobre rady na odpady
Obszar edukacyjny: VIII – Ja i przyroda
Treści programowe: Kształtowanie właściwych nawyków dotyczących ochrony środowiska naturalnego
Cel ogólny: Recykling – formą troski o środowisko czyli segregowanie śmieci i powtórne ich wykorzystanie. Budzenie świadomości ekologicznej wśród rodziców.
Cele szczegółowe:
Dziecko:
- Dostrzega różnicę między środowiskiem czystym a zanieczyszczonym;
- Potrafi podać przyczyny takiego stanu sytuacji;
- Wie jak dbać o środowisko;
- Rozpoznaje kolorowe pojemniki na odpady;
- Potrafi segregować śmieci;
- Rozumie znaczenie pojęcia – recykling;
- Potrafi wymienić sposoby powtórnego wykorzystania odpadów różnego pochodzenia;
- Wypowiada swoje myśli na tle grupy i w obecności rodziców;
- Doskonalenie techniki czytania;
- Umie zaśpiewać piosenkę i aktywnie uczestniczy w zabawie ruchowej;
- Umie wykorzystać gazetę do ćwiczeń muzyczno-ruchowych, reaguje na rytm i tempo;
- Prawidłowo wskazuje prawą i lewą stronę swojego ciała;
- Potrafi wykonać pracę przestrzenną, łączyć różne materiały;
- Umie przestrzegać zasad bezpiecznej pracy i zabawy.
Metoda:
słowna – rozmowa,
czynna – zadań stawianych dziecku, samodzielnych doświadczeń,
percepcyjna – oparta na bezpośrednim spostrzeganiu i na przeżywaniu.
Forma: zespołowa i indywidualna
Pomoce: nagranie piosenki „Śmieci do śmietnika”, ilustracje, kolorowe pojemniki na odpady, odpady różnego pochodzenia (makulatura, tworzywa sztuczne, opakowania szklane, puszki), wełna, kolorowy papier, kredki, klej, guziki, folia.
PRZEBIEG ZAJĘCIA
- Powitanie gości.
- Zabawa ruchowa przy piosence „Śmieci do śmietnika”.
- Krótkie omówienie piosenki (o czym była? co to są śmieci? dlaczego jest tak dużo śmieci wokoło? kto się do tego przyczynia?).
- Oglądanie i porównywanie dwu ilustracji (środowisko zaśmiecone i czyste), wysuwanie wniosków, odwoływanie się do doświadczeń dzieci.
- Zwrócenie szczególnej uwagi na konieczność zbierania śmieci, dbania o czystość środowiska (dla własnego dobra i zdrowia oraz zwierząt).
- Zapoznanie dzieci z kolorowymi pojemnikami na odpady (żółty – plastik, zielony – szkło, niebieski – papier, czerwony worek - metal). Odczytywanie napisów przez dzieci umiejące czytać.
- Segregowanie śmieci do odpowiednich pojemników.
- Zabawa muzyczno-ruchowa z gazetami do melodii „Mexikamisher Walter” – uwrażliwianie na rytm i tempo.
- Zapoznanie dzieci z pojęciem – RECYKLING czyli „Ze starego coś nowego”, podanie przykładów wykorzystania: opakowań szklanych, papieru, plastiku, opakowań metalowych.
- Propozycje dzieci na powtórne wykorzystanie odpadów różnego pochodzenia oraz wysuwanie propozycji jak można dbać o czystość przyrody (np. branie udziału w akcji Sprzątamy Świat, Dni Ziemi, zbieranie makulatury, puszek, baterii itp.).
- Posumowanie zdobytych wiadomości, poproszenie dzieci aby porozmawiały z rodzicami w domu i przypominały im o konieczności segregowania śmieci.
- Zabawa z propozycji materiałów PSPiA KLANZA – „Taniec z gazetami” do melodii „Dashing” – wyrabianie orientacji przestrzennej względem własnego ciała.
- Rozmowa na temat wykonywania prac z odpadów różnego pochodzenia, przypomnienie zasad bezpiecznej pracy.
- Praca indywidualna przy stolikach, zachęcenie rodziców do pomocy w wykonywaniu prac.
- Zakończenie pracy, nazywanie swoich prac, zorganizowanie wystawki, odczytanie podpisu „Dobre rady na odpady”.
- Pożegnanie gości, wręczenie upominku dla Pani Dyrektor-lalki (wykonanej z odpadów).
Opracowała:
Iwona Cygnarowska
Przedszkole nr 4
im. "Słonecznego uśmiechu"
w Czeladzi